June 8, 2013

Jellicoe Road by Melina Marchetta

Jellicoe RoadJellicoe Road by Melina Marchetta
My rating: 5 of 5 stars

Abandoned by her mother on Jellicoe Road when she was eleven, Taylor Markham 17, finally confronts her past. Hannah, the closest adult she has to family, disappears. Jonah Griggs, moody stares and all, is back in town. If Taylor can put together the pieces of her past, she might just be able to change her future.

4.5

Hep YA kitapları sevmediğimden bahsediyorum, sonra böyle bir kitap çıkıp bütün söylediklerimi yediriyor bana. Neyse ki nadir bulunuyorlar da “YA kitapları çok seviyorum” demeye başlamıyorum.

Ben de farkındayım, yukarıdaki hap kadar özet kitapla ilgili hiçbir şey açıklamıyor. Zaten kitaba başlayınca da yaklaşık 100 sayfa insanın aklını iyice karıştırıyor. Ama devam ettikçe görüyoruz ki bu kazara yapılmış bir şey değil, yazarın okuyucuyu hazırlaması. Neyse, bir kısa özet de ben verip iyice karıştırayım aklınızı:

Taylor 11 yaşında annesi tarafından terk edilmiş, şimdi 17 yaşında bir kız. Suça eğilim göstermiş çocukların okuduğu bir yatılı okulda kalıyor. Bu sorumluluğu almak istemese de “bölge savaşları” için okulun lideri seçiliyor. Zaten yeni görevi yüzünden tedirgin olan Taylor; bir de akıl hocası, arkadaşı ve kendisine yakın olan tek yetişkin Hannah ortadan kaybolunca iyice huzursuz oluyor. Taylor bu kayboluşun annesiyle ilgili olduğundan emin olsa da elinden beklemekten başka bir şey gelmiyor. Zaten bölge savaşlarındaki rakiplerinden biri olan Jonah Griggs ve her gece rüyasında ona bir şeyler fısıldayan çocuk onu yeterince oyalıyor.

YA bir kitap ve benim karakterlerle ilgili problemim yok, çok şaşkınım. Ama karakterler dışında 1-2 durumdan da bahsetmeden olmaz.

Her ne kadar geçmişle bağlantılı olsa da “bölge savaşları” bölümleri fazladan eklenmiş hissi uyandırdı. Bölge savaşlarından kısaca bahsedilip ayrıntıya girilmeseydi belki de daha iyi olurdu. Birkaç savaş hareketi gösterip sonra kitap başka notkaya çekilince, kitabın (en azından günümüzde geçen bölümlerinde) olmasa da olur gibiydi. Geçmişten açıklama yapılacak diye oraya konmuş galiba ama kitabın ana konusu ve devamlılığıyla ilgisi yoktu. Sonu boş kaldı.

Kitabın ilk 100 sayfası kaç kere bırakmayı düşündüm hatırlamıyorum. Nerede geçmişten bir şeyler görüyoruz, nerede Taylor’ın rüyasına konuk oluyoruz, okulda neler oluyor… hiçbir şey net olarak anlaşılmıyor. Aslında bundan hem bir problem hem de övgü olarak bahsedebilirim. Çünkü o zorlu kısım bittikten sonra aslında yazarın okuyucuyu o 100 sayfayla hazırladığını ve kitabın gerçekten de öyle kurgulanmasının etkisini arttırdığını görüyorsunuz.

Marchatta, karakterleri derin, karmaşık ve gerçek yapmayı becerebilen bir yazar. Okuduğum diğer kitaplarında da durum böyleydi. Yalnız maalesef konuyu çok çabuk melodrama çeviriyor –ki herhalde bu kitabı gerçekten beğenmemin sebebi her şeyin dengeli olmasıydı. Jellicoe Road Melina Marchetta’nın okuduğum 4 kitabından biri. Üzülerek söylüyorum ki, okuduğum kitapları arasında da tek beğendiğim bu. Ama yazarın başka kitaplarına da şans verir miyim, bilemiyorum.


http://www.bookdepository.co.uk/Jellicoe-Road-Melina-Marchetta/9780061431852?a_aid=Meltem

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...